والدين الگوي تغذيه اي كودك


 

نويسنده : محمد علي يار محمدي




 
شيوه تغذيه جوامع مختلف به آداب و رسوم آن جامعه بستگي دارد. بر كسي پوشيده نيست كه امروز سبك زندگي خانواده ها با گذشته بسيار تفاوت دارد. زندگي ماشيني و مصرف مواد غذايي دم دستي و آماده ، تغييرات زيادي را در وضعيت سلامت جسمي و رواني انسان ها به وجود آورده است .
اكثريت افراد ، وعده هاي غذايي مخصوصاً صبحانه را با عجله وبدون در نظر گرفتن محتويات آن مصرف مي كنند . هم چنين با توجه به وسعت تنوع غذاها ،‌دسرها ، شيريني جات و... تمايل به مصرف آن ها بدون توجه به ارزش غذايي آن ، بسيار زياد شده است . تا جايي كه در برخي از خانواده ها حتي در حالي كه وعده غذايي حجيمي را نيز مصرف نموده اند ، خوردن يك دسر شيرين و چرب بعد از غذا به يك عادت تبديل شده است .
شيوه هاي رايج تغذيه اي خانواده ها ، الگويي است براي كودكان . در حقيقت كودكان از همين سال هاي ابتدايي زندگي ، شيوه اي از زندگي را مي آموزند كه به مرور سلامت آن ها را مخصوصاً در آينده به خطر مي اندازد.
والدين به دليل گرفتاري هاي زياد و مشغله هاي كاري و فكري نمي توانند وقت زيادي را صرف رسيدگي به امور تغذيه اي و بهداشتي كودكان خود كنند. به همين دليل كودكان آن چه را برايشان اجرا مي شود به عنوان الگو قرار داده و ياد مي گيرند.
اكثريت والدين علي رغم عدم داشتن فرصت كافي جهت رسيدگي كامل به اوضاع تغذيه اي كودك خود ، تمايل دارند ، به اين مهم توجه داشته باشند ولي نمي دانند چگونه مي توانند تعادل غذايي را براي كودكشان برقرار سازند تا هم در سلامت كودكشان در دوران رشد و نمو مؤثر باشد و هم در آينده ضامن تندرستي آن ها باشد.
كودكاني كه برنامه غذايي منظمي دارند و روزانه سه وعده غذايي رادر ساعات مشخص مصرف مي كنند و هم چنين در برنامه غذايي آن ها مواد خوردني متنوع شامل گروه هاي مختلف غذايي مانند ميوه جات و سبزي جات ، لبنيات ، انواع گوشت و... گنجانده شده است ، از تغذيه خوبي برخوردارند و نيازهاي بدني آنها تأمين مي شود . در مقابل كودكاني كه تغذيه مناسبي ندارند و غذاهاي مصرفي آنها بيشتر شامل ساندويچ هاي آماده و غذاهاي رستوراني و تنقلات بي ارزش است به مرور در معرض انواع كمبودهاي غذايي و عوارض مختلف قرار مي گيرند.
كاملاً به اثبات رسيده است كه نوع تغذيه دركارايي و قدرت يادگيري كودكان تأثير زيادي دارد. مخصوصاً وعده صبحانه كه تقريباً 25 درصد انرژي مورد نياز كودكان را تأمين مي كند. البته اكثر كودكان تمايل زيادي به صرف وعده صبحانه ندارند ولي والدين مي توانند با كمي درايت و با قراردادن مواد غذايي مناسب و متنوع در وعده صبحانه ، كودك خود را نسبت به خوردن آن تشويق كنند.
در وعده نهار مي توان كمبودهاي غذايي كودك را با گنجاندن مواد غذايي مفيد جبران نمود. هر چند متأسفانه اكثر كودكان مجبورند در وعده ناهار غذاها و يا ساندويچ هاي آماده را مصرف كنند كه اين روش نيز به نوبه خود بر كاهش ميل كودكان بر صرف غذا مي انجامد.
در خانواده هاي ايراني معمولاً به وعده شام بيش از ساير وعده ها اهميت داده مي شود در صورتي كه كه طبق نظر متخصصان بهتر است در اين وعده از غذاهاي مختصر و راحت الهضم استفاده شود.
والدين بايد با ارتقاي سطح آگاهي خود و با كمي توجه به مواد غذايي مصرفي در كودكشان ، شيوه صحيح تغذيه را از همين كودكي به آن ها بياموزند. تنها كافي است والدين با برنامه ريزي هفتگي صحيح، برنامه تغذيه اي مناسبي را براي اعضاي خانواده در طول هفته تدارك ببينند. فراموش نكنيم كه " ما در قبال فرزندان خود مسؤوليم."
منبع:نشريه تغذيه و سلامتي ،شماره 80.